שעות מסך מרובות ובריאות העין אצל ילדים בצל נגיף הקורונה

תוכן עניינים

ילדים ומסכים בתקופת קורונה

 

הימשכות מגפת הקורונה כבר מעל לשנה ומצב התחלואה בארץ ובעולם מביא אותנו להתייחס להשלכות הסגרים הארוכים על הרווחה הנפשית, הגופנית והחברתית של ילדינו.

הדבר הכי ברור שקרה מאז תחילת המגפה הוא שילדינו מבלים הרבה יותר שעות מול המסך.

אייפון, טאבלט, מחשב או טלוויזיה אם לצורך לימודי זום מרחוק, הפגת השעמום או אינטראקציה חברתית דרך המחשב.

קראתי כתבה מעניינת על הדור הזה של ילדים שמכונה בה "דור הזומבים" (zombies).

ילדים אשר בבת אחת נותקו מהחברים, מהחוגים ומהמסגרת המשמעותית ביותר של חייהם הצעירים.

עד לפני רגע הם ננזפו על יותר מדי שעות מסך וכעת הם נדרשים להתבונן במסך שעות על גבי שעות אחרת יירשם להם חיסור.

אנו נתקלים בשלל תופעות חדשות כתוצאה מהשינויים הדרמטיים באורח חייהם של ילדינו.

חוקרים מסטנפורד מצאו כי תחושת העייפות שמלווה הרבה אנשים בסופו של יום גדוש בהרצאות ופגישות מקוונות איננה מקרית והיא קשורה בשינויים בפעילות המוחית במהלך האינטראקציה הווירטואלית לעומת המפגש פנים אל פנים.
הם כינו את התופעה בשם :Zoom Fatigue (עייפות זום).

ישנם מחקרים המצביעים על הקשר בין השמנת יתר אצל ילדים, בעיות בשינה והפרעות רגשיות הנגרמות כתוצאה מחשיפה ממושכת לזמן מסך.

 

השפעת הקורונה והסגרים הממושכים על הראייה של ילדינו

ההסתגרות והריחוק החברתי הביאו לשינויים משמעותיים בצריכת שעות מסך, שגרת השינה, פעילות גופנית הרגלי אכילה וחיי חברה של ילדינו.

עוד מלפני מגפת הקורונה דובר רבות על מגיפה אחרת בתחום רפואת העיניים שנחקרת בארץ ובעולם והיא מגפת קוצר ראייה אצל ילדים.

 

  • קוצר ראייה אצל ילדים

    בעשורים האחרונים ישנה עלייה מדאיגה בשיעור קוצר הראייה אצל ילדים ולכן בעולם רפואת העיניים מתייחסים לקוצר ראייה אצל ילדים כאל מגיפה. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין שעות מסך מרובות, הימצאות בחללים סגורים ופחות חשיפה למרחבים לבין התפתחות קוצר ראייה.
    בארה"ב לדוגמא שיעור קוצר הראייה אצל ילדים עמד על 25% בשנות ה-70 ובתחילת שנות ה-2000 עמד על 40%!
    ידוע כי בילוי זמן משחק או הימצאות בחוץ הינם גורמים המעכבים התפתחות קוצר ראייה.
    ילדים הסגורים בבית בזמן הסגר לא רק שאינם מבלים בחוץ אלא שגם זמן התמקדותם בפעילויות הדורשות ראייה לקרוב עלה משמעותית.
    ממליצה לקרוא בפירוט על קוצר ראייה אצל ילדים וההתמודדות / מניעה של התופעה.

  • תסמונת ראיית מחשב

    העיסוק הממושך וההתמקדות בראייה מקרוב עלולים לגרום לתופעה הנקראת "תסמונת ראיית המחשב".

    אור כחול


    תסמונת זו אובחנה לראשונה אצל אנשי הייטק ומשתמשי מסך אשר התלוננו על מספר תסמינים לאחר עבודה ממושכת מול המסך: עייפות העיניים, כאב ראש, טשטוש ראייה, אודם בעיניים, תחושת יובש וחוסר נוחות בעיניים. אנו רואים כיצד תופעה זו מתרחבת אל כלל האוכלוסייה עקב שימוש עולה במסכים ושעות זום רבות.
    הפתרון לכך הינו הפסקות יזומות במהלך היום.
    בהפסקות אלו יש להביט למקום רחוק על מנת לשחרר את שרירי העיניים המתמקדות לקרוב. מומלץ לצאת החוצה לפרקים או אפילו למרפסת או להסתכל דרך חלון אל אופק רחוק.

 
  • יובש בעיניים

    אנו ממצמצים פחות כאשר אנו מרוכזים במסך או מתמקדים בקריאה. בעקבות כך העיניים מתייבשות ונוצרת תחושה של צריבה וחוסר נוחות. צפייה במחשב או בלפטופ גורמת עוד יותר ליובש לעומת קריאת ספר מאחר והמחשב ממוקם גבוה יותר ומחייב פתיחה של העפעף העליון. בעת קריאת ספר המבט כלפי מטה ורוב העין מכוסה ע"י העפעף העליון.
    בכל פעם שעושים הפסקה מהמסך יש לעודד את הילדים להגביר מצמוץ על מנת להחזיר את הלחות לעין.
    ניתן לקרוא במאמר נוסף שכתבתי על ההתמודדות עם עיניים יבשות.

    עין מגורה

  • ספאזם של האקומודציה

    התמקדות מקרוב לאורך זמן ממושך עשויה לגרום לתופעה הנקראת "ספאזם של האקומודציה".
    תופעה זו שכיחה יותר דווקא בקרב ילדים לעומת מבוגרים.
    שריר האקומודציה הינו השריר המקמר את העדשה התוך עינית (Intra Ocular Lens) ומאפשר יצירת פוקוס לקרוב.
    אצל ילדים שריר זה הוא מאוד חזק ולעיתים כאשר יש צורך לעשות פוקוס לקרוב לאורך זמן ממושך, השריר הזה פשוט ננעל. כשם ששריר ברגל נתפס כך גם שריר המיקוד מבצע "נעילה".
    מצב זה יוצר טשטוש בעת הסתכלות לרחוק מאחר והשריר לא מצליח להשתחרר.
    יש חוקרים שאף רואים בכך גורם המאיץ התפתחות של קוצר ראייה.

  • הפרעות בזמני השינה ובאיכותה

    האור הכחול הבוקע מהמסכים השונים פוגע בייצור המלוטונין. מלוטונין הוא הורמון המופרש בעיקר עם רדת החשיכה ופעילותו היא בהשריית שינה, הוא מסמן לגוף שלנו שהגיע הזמן לישון. הפרשת המלוטונין מופחתת כתוצאה מגירוי על ידי קרני האור – לא רק של קרני השמש, גם אור מלאכותי ממסך טלוויזיה או מחשב.
    במחקר חדש ומשותף שנערך באוניברסיטת חיפה ומעבדת השינה של אסותא נמצא כי האור הכחול קצר הגל שנפלט מהמסכים שאנו צופים בהם הוא זה שפוגע במשך ובעיקר באיכות השינה שלנו.

    אור כחול ושינה אצל ילדים

  • אבחון מאוחר של בעיות בראייה

    עקב מגפת הקורונה ישנה ירידה משמעותית בילדים המגיעים לבדיקות שגרתיות של התפתחות בטיפת חלב או בבית הספר.
    המשמעות היא שככל שהמגפה תתארך יהיו יותר ילדים שאינם מאובחנים ואינם מטופלים בזמן.

  • עין עצלה

    עין עצלה מהווה את הסיבה הנפוצה ביותר לראיה ירודה עד כדי עיוורון בעין אחת אצל ילדים בעולם המערבי. שכיחותה נעה סביב 3%-2% באוכלוסייה. אבחון נכון וטיפול מוקדם ימנעו התפתחות של עין עצלה.

מחקר אמריקאי מצא כי שימוש במסכים של מעל 4 שעות ביום בגילאי גן ובית ספר פוגע במידת האושר, היכולות החברתיות, הסקרנות והשליטה העצמית.

מחקרים רבים ממליצים על שהייה יומיומית מחוץ לבית באור טבעי וכן הפסקות יזומות בלימודים או בקריאה למשך 15 דק'.

לצורך שמירה על בריאות העיניים אצל ילדים מומלץ לא רק לצמצם שעות מסך אלא גם לבלות בחוץ.

בנוסף לכל אלו, זוהי כמובן תקופה מאתגרת לילדים ובעיקר עבור ההורים שצריכים לתמרן בין העסקת הילדים לבין עבודה ושמירה על שגרה בריאה וחיובית.

המלצות שיעזרו לשמור על בריאות עיני ילדינו בתקופה זו:

  • שמירה על זמני שינה והוצאת מסכים מחדר השינה של הילדים

    מאחר ובתקופה זו גם ככה זמן שעות המסך גדל, מוטב שנשמור על חדר השינה של הילדים סטרילי ממסכים והפרעות בזמן השינה. כמו כן, מחקרים מראים כי חשיפה לאור הכחול המוקרן ממסכים פוגע בייצור מלוטונין. דבר הגורם לעוררות יתר ומשפיע על איכות השינה. על כן מומלץ לסגור מסכים לפחות כשעה לפני שעת השינה.

  • עדשות עם ציפוי מגן מפני אור כחול

    ישנן עדשות למשקפיים העשויות מחומר המונע כניסה של אור כחול וכן עדשות עם ציפוי מגן מפני אור כחול. גם למי שאין צורך בהרכבת משקפיים עם מרשם, ניתן להשיג משקפיים נגד קרינת האור הכחול שהן ללא מספר (משקפי גיימרים).
    במכשירי הטלפון הניידים ישנה אפשרות לשליטה בקרינת האור הכחול וכן אפליקציות שונות לשליטה באור הכחול להורדה במחשב.

  • הפחתת סינוור ועייפות של העיניים

    כאשר הילד יושב ללמוד או לשחק מול המסך, וודאו כי האור בחדר מעומעם במקצת על מנת להפחית סינוור ממקורות אור נוספים כגון חלונות פתוחים, תאורת שולחן או תאורת תקרה.
    כל אלו עשויים להשתקף במסך ולהגביר סינוור.

  • הפסקות יזומות במהלך הלמידה או העיסוק במחשב/ פלאפון

    כל שעה לעשות הפסקה יזומה של כרבע שעה. להפנות את המבט לרחוק ואף לקום ולהניע את הגוף.

  • פעילות גופנית

    ההמלצה מגיל 6 ומעלה לעודד את הילדים לפעילות גופנית של לפחות 60 דק' אם זה מחוץ לבית או במרחב פתוח.
    משחק אקטיבי הוא הפעילות המומלצת לשמירה על הראייה – כך נאפשר התמקדות של העיניים במרחקים שונים וכן חשיפה לאור טבעי יעכבו התפתחות של קוצר ראייה ובעיות עיניים.

  • בדיקות עיניים

    להקפיד על בדיקות עיניים לפי שלבי ההתפתחות של הילד ואף להגיע לבדיקה יזומה לפני בדיקות הסקר שנותנת המדינה אם יש חשש או חשד לבעיה בראייה.

    עין עצלה

המון בריאות וראייה טובה,

כרמית.

 


לתיאום בדיקת ראייה מקיפה

שיתוף המאמר:
מאמרים נוספים בנושא
לבקנות עינית
לבקנות עינית

לבקנות עינית הינה מצב גנטי של לבקנות שבא לביטוי

מקרים שונים של ראייה כפולה
ראייה כפולה

כאשר יש חוסר תאום בין שרירי העיניים, בגלל עצבוב לקוי או חולשה של אחד משרירי

Carmit portarait
כרמית פרי
בעלים

אופטומטריסטית בעלת רשיון מטעם משרד הבריאות, בעלת תואר B.Optom ממכללת הדסה ותואר שני בבריאות הציבור מאוניברסיטת בן-גוריון.

מחפשים אופטיקה בצפון ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם.

Artboard 1 1
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
שירותים רלוונטיים