אור כחול – על ההשפעות החיוביות והדרכים להתגוננות מההשפעות השליליות

תוכן עניינים

אור כחול

יציאה אל אור השמש, הדלקת אור בבית, הדלקת המחשב, טלפון נייד או כל מכשיר אחר בעל מסך חושף את עינינו לאור כחול ולמגוון של גלי אור נראה כמו גם אור בטווח הבלתי נראה.
גלי אור אלו הם בעלי מגוון השפעות על העין ועל הגוף.

רובנו מודעים לעובדה כי חשיפה לאור השמש חושפת את עורנו לאור נראה אך גם לקרניים אולטרה סגולות הפוגעות בעור.

במאמר זה נדון במקורות האור הכחול, השפעות האור הכחול והדרכים להתמודדות.

      כפי שניתן לראות בשרטוט מטה, גלי האור בטווח הנראה לעין נמצאים בטווח של 380 ננומטר באזור הכחול ועד 700 ננומטר באזור האדום, כאשר הטווח הנראה לעין הוא בין 380 ל 500 ננומטר.

כשליש מהטווח הנראה הוא אור בעל אנרגיה ברמה גבוהה (HEV – High Energy Visible) או אור “כחול”.

תדרי האור

תדרי האור

 

קיים יחס הפוך בין אורך הגל של האור שאנו נחשפים אליו לבין עוצמתו האנרגטית, כלומר, גלי אור באזור האדום (והאינפרא אדום) הם בעלי אנרגיה פחותה מאשר אור בקצה השני של הסקלה (אולטרא סגול – UV).

בנוסף לאור הכחול, חשיפה ממושכת לקרני השמש וספציפית לקרני ה UV, יכולה לגרום לפגיעה בעור ולסרטן העור במקרה הרע.  קרניים אלו עלולות לגרום גם לכוויה בעיניים – תופעה שנקראת עיוורון שלג (פוטוקרטיטיס).  בצד החיובי, קרני ה UV מאפשרות את תהליך הייצור של ויטמין D בגופנו.

 

מקורות האור הכחול והשפעותיו

המקור העיקרי לאור כחול הוא אור השמש המכיל את כל טווח גלי האור אליו כולנו נחשפים, אך קיימים עוד מקורות רבים כמו נורות לד, נורות פלואורסצנטיות ומסכים.

חשוב בהקשר זה לציין כי מסכי מחשבים, ניידים ושאר מוצרים אלקטרוניים בעלי מסך פולטים כמות משמעותית של אור כחול.

מקורות האור הכחול

מקורות האור הכחול

העיניים שלנו לא יועדו לחסימה אינטנסיבית של האור הכחול – המרכיבים החיצוניים של העין (הקרנית והעדשה) חוסמים את קרינת ה UV מלהגיע אל הרשתית. עדיין קיימת חשיבות גבוהה בחבישת משקפי שמש החוסמים 100% של קרינת UV על מנת למנוע פגיעה מתמשכת בחלקים אלו של העין.

לעומת זאת, כל טווח האור הכחול הנראה לעין מגיע לרשתית. מחקרים מראים כי חשיפה לטווחי זמן ארוכים מדי עלולים לפגוע בתאים הרגישים לאור אשר ברשתית ומגבירים את הסיכון לניוון מקולרי (ניוון של מרכז הרשתית).

אור כחול תורם להופעת תסמונת ראיית מחשב או מתח עיני דיגיטלי – את התחום של האור הכחול הנמוך מ 450 ננומטר ניתן לחסום ע”י עדשות “מחשב” עם ציפוי צהבהב המאפשר עבודה בטוחה ונוחה יותר עם המסכים לאורך זמן.

מהי תסמונת ראיית מחשב ?

מדובר בתסמונת הכוללת מספר סימפטומים המיוחסים לעבודה ממושכת מול המחשב והם:

עייפות, תחושת מאמץ בעיניים, קושי במיקוד הראייה לאחר זמן ממושך מול המסך, רגישות לאור והרגשת אי נוחות בראייה.

מחקרים מראים כי כ 50% מהאנשים העובדים שעות רבות מול המחשב סובלים באופן זה או אחר מתסמונת זו.

עובדי הייטק רבים דיווחו על הקלה משמעותית בסימפטומים אלו בעקבות שימוש בעדשות משקפיים המפחיתות קרינת של אור כחול.

למידע נוסף לגבי תסמונת ראיית המחשב, הסימפטומים ודרכי ההתמודדות, מוזמנים להיכנס ללינק.

בכתבה שבה השתתפתי באולפן YNET אני מסבירה על הטכנולוגיה החדשנית שמסייעת להתמודד עם תסמונתראיית המחשב

הצדדים החיוביים של האור הכחול

קיימים גם יתרונות משמעותיים בחשיפה לאור הכחול אשר מייצר עוררות, משפר זיכרון, תפקודים קוגניטיביים ומצב רוח. קיים גם שימוש בתרפיית אור לטיפול בהפרעה רגשית עונתית – סוג של הפרעת דיכאון הקשורה למעבר עונות ומופיעה בעיקר בסתיו ובחורף.

אור כחול גם חשוב מאוד בוויסות השעון הביולוגי ומחזור השינה. חשיפה לאור כחול בשעות היום מסייעת בשמירה על שעון ביולוגי בריא.

ההשפעות השליליות של חשיפה מוגברת לאור הכחול

חשיפה מוגברת לאור כחול בשעות הלילה המאוחרות עלול לשבש את השעון הביולוגי ולגרום ללילות ללא שינה ולעייפות בשעות היום. חשיפה גבוהה מדי לאור הכחול מעכבת את ייצור המלטונין ע”י בלוטת האצטרובל ובכך נפגמת ההסדרה של מחזור השינה ע”י המלטונין.

אבל בעיות השינה הן רק ההתחלה. אנשים שמנגנוני הערות והשינה הטבעיים שלהם משובשים ולא מקבלים מספיק שעות שינה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב וכלי דם, לסוכרת ולהשמנה, מועדים יותר לדיכאונות, לתאונות דרכים או תאונות עבודה, מועדים לסבול מבעיות זיכרון ולמידה ובאופן כללי מקצרים לעצמם את החיים. מחקרים מסוימים אף טוענים שהיעדר שינה יכול ממש לבטל יתרונות פיזיולוגיים של אורח חיים בריא כמו התעמלות סדירה ותזונה מאוזנת.

בנוסף למלטונין, המלנין הוא פיגמנט הצבע המצוי בעור, בשיער ובעיניים וסופג את הקרינה המזיקה ואת האור הכחול. ככל שיש יותר מלנין, הגוף מוגן יותר. עם זאת, כמות המלנין פוחתת עם הגיל ובגיל 65 נותרת בגוף רק כמחצית מכמות המלנין, והעין הופכת חשופה יותר לנזקים לרשתית.

חשיבות השימוש במסנן אור כחול

חשיבות השימוש בעדשות מחשב / מסנן אור כחול (על גבי המכשיר הנייד)

 

הפתרונות המומלצים להגנה מאור כחול

כדי להימנע מתופעות אלו, יש למנוע מהקולטנים בעין להיחשף לאור כחול במיוחד בשעות הלילה.

●     הימנעות ממסכים לפני השינה

הפתרון הפשוט ביותר הוא כמובן לכבות את האור, את המחשב, את הטלוויזיה, את הסמארטפון ואת הטאבלט, ולעסוק בפעילויות שלא כוללות מסכים פולטי אור. מומלץ להפסיק שימוש במסכים לפחות שעה לפני השינה

●     שימוש בנורות “אור חם” ברחבי הבית

מומלץ להשתמש בבית בנורות של אור חם – מצוין על אריזת הנורה (כמו בתמונה הנ”ל)

נורת אור חם

נורת אור חם

●     מגן מסך

מגן מסך הכולל סינון של אור כחול (למחשב או לנייד)

מסנן אור כחול לנייד מסנן אור כחול למסך

●     עבודה במוד לילה ב Windows

מיקרוסופט הוסיפה תכונה מצוינת ל Windows 10  שנקראת “Night light“. תכונה זו מכיילת את windows להציג צבעים חמים יותר המפחיתים את פליטת האור הכחול כאשר אנו מפעילים אותה.  הסבר מפורט לגבי הפעלה של התכונה אפשר למצוא כאן.

הגדרות אור כחול ווינדוס

הגדרת אור לילה (גוונים חמים יותר)  ב Windows

●     עבודה במוד לילה באייפון

משתמשי iPhone יכולים להפעיל את תכונת ה “night shift” המכיילת את המסך לשימוש בצבעים חמים יותר. נגיש דרך:   הגדרות -> מסך ובהירות

הגדרות אור כחול אייפון 1    הגדרות אור כחול אייפון 2

●     מסנן אור כחול באנדרואיד

גם משתמשי אנדרואיד יכולים להנות מתכונה זו כפי שניתן לראות בצילום מסך הנ”ל

גדרות אור כחול אנדרואיד

הגדרת מסנן אור כחול באנדרואיד

●     עדשות מחשב

לאנשים העובדים במשך שעות ארוכות מול המחשב מומלץ להשתמש במשקפיים בעלי עדשות צהובות המיועדות לעבודה מול מחשב שיסננו את האור הכחול.  מכיון שלא קיים היום סטנדרט בנושא מומלץ לבדוק מה דרגת החסימה של העדשות מן האור הכחול

עדשות מחשב

עדשות מחשב 

●     תוכנות להפחתת קרינה של אור כחול

אפשרות נוספת לגבי מסכים ישנים שלא מצויידים במסנן אור כחול היא לכוון את גווני הצבע של המסך לטווח הצבעים ה”חמים” יותר של צהוב-אדום.
זאת ניתן לבצע בעזרת תוכנות מצויינות שקיימות בשוק.

תוכנות אלו מאפשרות כיוונון מדויק מאוד של גווני צבע המסך הרצויים והנעימים לנו. הן מתעדכנות  אוטומטית על פי המיקום שלנו ומשנות בהדרגתיות לאורך היממה את גוון המסך לגוונים שלא ישבשו את ייצור המלטונין. תוכנות אלו מאפשרות גם ביטול של הפעולה לזמן קצוב (לדוגמא אם אתם גרפיקאים או עורכי ווידאו וחשוב לכם לצפות בגוון מדויק של צבע שאתם עובדים עליו).

לסיכום, בימים של שימוש הולך וגובר במסכים השונים קיימת חשיבות קריטית להגנה מפני האור הכחול הנפלט ממסכים אלו. קיימים לא מעט כלים ודרכים המאפשרים לנו להפחית את החשיפה לאור הכחול וממולץ מאוד להתמיד ולהשתמש בהם ככל שיותר בזמן החשיפה למסך.

 

 

לייעוץ בנושא התמודדות עם האור הכחול

מאמרים נוספים בנושא
ראייה כפולה
ראייה כפולה

כאשר יש חוסר תאום בין שרירי העיניים, בגלל עצבוב לקוי או חולשה של אחד משרירי

כרמית פרי
בעלים

אופטומטריסטית בעלת רשיון מטעם משרד הבריאות, בעלת תואר B.Optom ממכללת הדסה ותואר שני בבריאות הציבור מאוניברסיטת בן-גוריון.

מחפשים אופטיקה בצפון ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם.

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
שירותים רלוונטיים